ПОДАТКОВА ІНФОРМУЄ: Зміни щодо розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг
Дата: 17.08.2023 16:32
Кількість переглядів: 331
І. Реєстрація РРО/ПРРО у контролюючих органах – передумова започаткування господарської діяльності, пов'язаної з продажем товарів/наданням послуг
Суб'єкти господарювання, на яких поширюється дія Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», для здійснення розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі зобов'язані зареєструвати РРО або ПРРО у контролюючих органах.
Фізичні особи – підприємці застосовують РРО/ПРРО відповідно до вимог цього Закону.
ФОП – платники єдиного податку першої групи РРО/ПРРО не застосовують.
Суб'єкт господарювання обирає самостійно – РРО чи ПРРО він застосовуватиме для проведення розрахункових операцій.
Процедури реєстрації РРО/ПРРО врегульовані відповідними порядками, ухваленими наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій».
Ці процедури максимально спрощені, враховують специфіку роботи РРО та ПРРО та здійснюються за заявницьким принципом.
Подати до контролюючого органу заяву на реєстрацію РРО можна в електронній або паперовій формі, для реєстрації ПРРО – виключно в електронній формі.
Оброблення поданих заяв здійснюється автоматично засобами інформаційно-комунікаційної системи ДПС. Про результат обробки заяви, реєстрацію РРО/ПРРО суб'єкту господарювання повідомляється в Електронному кабінеті.
ДПС запропоновано бізнесу безоплатне програмне рішення (ПРРО), що призначене для реєстрації розрахункових операцій та пристосоване для операційних систем Android, iOS, Windows, Web.
Це програмне рішення розміщено у відкритому доступі на відповідних цифрових платформах (завантажити можна тут).
Версії програмного забезпечення ПРРО від ДПС оновлюються. Про це та інші питання, пов'язані з реєстрацією та функціонуванням ПРРО від ДПС, роботою АРІ фіскального сервера ДПС, можна дізнатися тут.
Вибір суб'єкта господарювання щодо застосування ним у своїй господарській діяльності безоплатного, комерційного чи власного ПРРО, або РРО, не обмежується.
Перехід від застосування РРО до застосування ПРРО або наоборот здійснюється через процедуру скасування реєстрації та реєстрацію відповідного РРО чи ПРРО.
ІІ. Реєстрація РРО/ПРРО у контролюючих органах – одна з умов дотримання законодавства у сфері застосування РРО/ПРРО
Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Налогового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування в період дії воєнного стану» відновлено положення щодо відповідальності суб'єктів господарювання за порушення вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон), зокрема, з 1 жовтня 2023 року в разі встановлення контролюючими органами факту непроведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО з фіскальним режимом роботи, будуть застосовуватись фінансові санкції, передбачені п. 1 ст. 17 Закону.
Умовою дотримання законодавства у сфері застосування РРО/ПРРО є реєстрація РРО та/або ПРРО у контрольному органі.
Процедури реєстрації РРО/ПРРО встановлені порядками, що затверджені наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 № 547 «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.07.0482
Форми для реєстрації ПРРО та інструкції щодо їх заповнення знаходяться тут.
ДПС пропонує до застосування безоплатне ПРРО від ДПС, функціонал якого відповідає законодавчим вимогам, а придбання, оновлення та застосування не потребує витрат та спеціальних навичок користувача.
ПРРО від ДПС, як і всі інші ПРРО, підлягає реєстрації у контролюючому органі.
Завантажити ПРРО від ДПС можна тут.
ІІІ. Зміни, які чекають платників податків, що здійснюють розрахункові операції у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг з 01 жовтня 2023 року
Зміни, що чекають платників податків, що здійснюють розрахункові операції у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, у зв'язку з прийняттям Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Налогового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування в період дії воєнного стану»
Ухвалений Закон України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Налогового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування в період дії воєнного стану» (далі – Закон), крім змін до Налогового кодексу України, вносити зміни до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), а саме: року до 01 жовтня 2023 року, крім ответственности за порушення порядку здійснення розрахункових операцій під час продажу підакцизних товарів, здійснення діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти, діяльності в сфері організації та проведення азартних ігр.
У подальшому з 1 жовтня 2023 року суб'єкти господарювання звільняються від ответственности за вчинені ними порушення вимог Закону № 265 (крім порушень порядку здійснення розрахункових операцій під час продажу підакцизних товарів), якщо вони вчинені ними під час продажу товарів, надані послуг на:
тимчасово окупованих російською федерацією територіях України – за датою завершення тимчасової окупації відповідних територій;
територіях активних бойових дій – за датою завершення бойових дій на відповідних територіях;
територіях можливих бойових дій – за датою припинення можливості бойових дій на відповідних територіях.
При цьому дати завершення бойових дій, дати завершення тимчасової окупації, дати припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих 2022 року № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004.
Також відбулися зміни у розмірах штрафних (фінансових) санкцій за порушення використання реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій на період з 1 серпня 2023 року по 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану на території України , запровадженого Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, ухваленим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»» .
Так, до фізичних осіб – підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або надають послуги, фінансова відповідальність за проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму послуг),непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи, невидачу (у паперовій та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському такого суб'єкта господарювання застосовується в таких розмірах:
25 відсотків вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
50 відсотків вартості проданих з порушенням, встановленим цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.
Фізичні особи – підприємці, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість, при продажі товарів (крім підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або наданні послуг мають право в розрахунковому документі зазначати назву товару (послуги) у вигляді, що відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність такого товару (послуги) до товарної групи чи послуги.
Окремо звертаємо увагу, що з 1 серпня 2023 року відновлюється дія абзацу сьомого статті 5 Закону № 265, згідно з яким використання програмного реєстратора розрахункових операцій у період відсутності зв'язку між програмним реєстратором розрахункових операцій та фіскальним сервером контролюючого органу без отриманого в контролючому органі діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, забороняється.
ІV. До уваги користувачів програмних реєстраторів розрахункових операцій!
Державна податкова служба України повідомляє, що у зв'язку із набранням чинності 01.08.2023 Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Налогового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування в період дії воєнного стану», яким, зокрема, внесено зміни до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», відновлено дію абзацу сьомого статті 5 цього Закону, у зв'язку з чим використання ПРРО в режимі офлайн без отримуваного в контролюючому органі діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, заборонено
Отже, з 01.08.2023 забороняється робота ПРРО в режимі офлайн, якщо таким ПРРО не отримано діапазон фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПС, які присвоюються розрахунковим документам ПРРО, що працює в режимі офлайн.
ПРРО працює в режимі офлайн лише в період, протягом якого відсутній зв'язок між ПРРО та фіскальним сервером ДПС.
V. Особливості відновлення ответственности за порушення вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»
У зв'язку з прийняттям Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Налогового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування в період дії воєнного стану» (далі – Закон № 3219) інформуємо про особливості відновлення ответственности за порушення вимог Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі – Закон № 265).
Так, застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення вимог Закону № 265 з 01.08.2023 поновлено щодо суб'єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігр за порушення, вчинені до та під час воєнного стану.
З 01.10.2023 застосування штрафних (фінансових) санкцій поновлено щодо всіх суб'єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, з повним скасуваннямвідповідальності за порушення, вчинені з 01.01.2022 по 30.09.2023 включно.
Зазначене вище звільнення від відповідальності та/або її скасування, відповідно до норм Закону № 3219, не поширює свою дію на суб'єктів господарювання, що здійснюють торгівлю підакцизними товарами або діяльність у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігр.
У зв'язку з наведеним вище ДПС звертає увагу всіх платників податків, що добровільне виконання вимог законодавства сфери торгівлі, громадського харчування та послуг, до якого відноситься і Закон № 265, не тільки вбереже торговця від додаткових витрат у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, а й стане надійним оберегом від перевірок, які проводитиме ДПС.
Наголошуємо, що ДПС використовує виключно ризикорієнтовний підхід до організації та здійснення контрольно-перевірочних заходів та не проводити безпідставних перевірок платників податків.
Водночас ДПС акцентує увагу, що виконання вимог законодавства, безпосередньо чи опосредковано пов'язаного із поповненням державної скарбниці, особливо під час воєнної агресії Російської федерації проти України, є почесним та безкомпромісним обов'язком кожного громадянина нашої держави!
Кожна сплачена копійка до державного бюджету гарантує:
належне забезпечення наших воїнів, які виборюють право народу України бути вільним;
своєчасні виплати тимчасово переміщеним особам та іншим соціально незахищеним групам населення;
наближає нашу победу та гарантує розвиток України.
Враховуючи викладене, ДПС сподівається на високий рівень правової свідомості суб'єктів господарювання та належне та добросовісне виконання почесних обов'язків платника податків України.
VI. Щодо здійснення безготівкових розрахунків
Починаючи з 1 січня 2023 року торговці, які провадять господарську діяльність у населених пунктах із чисельністю населення понад 25 тис. осіб (крім торговців фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої групи, торговців, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції), повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги).
Це передбачено пунктом першим постанови Кабінету Міністрів України від 29 липня 2022 року № 894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» (далі – Постанова № 894).
Наступні етапи реалізації Постанови № 894 розпочнуться в такі рядки:
з 1 січня 2024 року – для торговців, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення від 5 до 25 тис. осіб (крім торговців, зазначених у підпункті 4 пункту 1 Постанови № 894);
з 1 січня 2025 року – для торговців, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше ніж 5 тис. осіб (крім торговців, зазначених у підпункті 4 пункту 1 Постанови № 894);
з 1 січня 2026 року – для торговців – фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої групи, торговців, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції.
Звертаємо увагу, що такі вимоги не поширюються на торговців, які провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, та протягом трьох місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або деокупації, звільнення від оточення (блокування) цих територій.